Zawieszenie biletu długookresowego imiennego
Drugi stopień alarmowy CRP
Na terytorium całego kraju został wprowadzony 2. stopień alarmowy BRAVO i 2. stopień BRAVO-CRP. Obowiązuje do 30 listopada 2024 r. do godz. 23.59. Ostrzeżenie zostało wprowadzone w celu przeciwdziałania zagrożeniom w cyberprzestrzeni.
W związku z powyższym dostęp do niektórych usług na stronie internetowej www.wtp.waw.pl został ograniczony do adresów IP z terenu Polski.
Zawieszenie i odwieszenie biletu przy użyciu IP spoza Polski, w związku ze stopniem alarmowym, nie jest możliwe.
Zasady zawieszenia ważności biletów długookresowych imiennych:
- Zawiesić można bilety imienne:
- 30 i 90-dniowe, ważne w dowolnej strefie biletowej, także bilety warszawiaka oraz Bilety Seniora – dostępne w ofercie aplikacji mobiWawa;
- 30 i 90-dniowe, ważne w dowolnej strefie biletowej, także bilety warszawiaka, metropolitalne, roczne dla rodzin z trojgiem dzieci oraz Bilety Seniora. Wydane pieniądze nie „przepadają” – niewykorzystany czas ważności biletu można przekodować na inny termin, ale pod pewnymi warunkami.
Ważne! Bilety na okaziciela nie mogą być zawieszone.
- Ważność biletu zawiesić można maksymalnie 3 razy w roku kalendarzowym.
- Bilet może zostać zawieszony na nie mniej niż 5 kolejnych dni kalendarzowych.
- Nie dokonuje się zawieszenia biletu, gdy jego okres ważności jest krótszy niż 5 dni.
- Zawieszenie ważności biletu następuje na podstawie zgłoszenia dokonanego przez pasażera za pośrednictwem dedykowanej strony internetowej.
- Termin zawieszenia biegnie od dnia zgłoszenia zawieszenia przez pasażera do dnia poprzedzającego jego odwieszenie, lub do dnia następującego po dacie wygaśnięcia ważności zawieszonego biletu.
- Nie wlicza się do zawieszenia okresu ważności biletu, zakupionego po zgłoszeniu zawieszenia.
- Nie dokonuje się kolejnego zawieszenia, jeżeli wcześniej zawieszony bilet nie został odwieszony.
- Platforma https://zawieswkm.wtp.waw.pl/ nie jest powiązana z systemem biletowym, zatem zgłoszenie zawieszenia nie powoduje zablokowania karty, przez co w kasownikach/bramkach metra/urządzeniach kontrolerskich widnieć będzie data ważności biletu nadana w trakcie jego aktywacji.
- Odwieszenie ważności biletu następuje na podstawie zgłoszenia dokonanego przez stronę https://zawieswkm.wtp.waw.pl/odwies lub osobiście w Punkcie Obsługi Pasażerów. Zgłoszenie odwieszenia biletu nie wpływa na zapis danych znajdujących się na karcie (w tym na datę jego ważności).
- Okazanie do kontroli biletowej zawieszonego biletu skutkuje:
- utratą możliwości zakodowania niewykorzystanej liczby dni zawieszonego biletu,
- utratą możliwości ubiegania się o zwrot kwoty odpowiadającej niewykorzystanym dniom zawieszonego biletu.
- Zawieszone dni należy odebrać w terminie 6 miesięcy od dnia zgłoszenia odwieszenia biletu, a w przypadku braku zgłoszenia odwieszenia, przekodowanie lub zwrot kwoty za uprzednio zawieszony bilet możliwe są w terminie 6 miesięcy od dnia następującego po dacie wygaśnięcia ważności zawieszonego biletu.
- Odbiór (zakodowanie) zawieszonych dni następuje wyłącznie w Punkcie Obsługi Pasażerów.
Najczęściej zadawane pytania
Wystarczy wejść na stronę zawieswkm.wtp.waw.pl w swojej przeglądarce internetowej, podać 11-cyfrowy numer karty, na której zakodowany jest bilet i wysłać zgłoszenie. Po wysłaniu zgłoszenia, można też pobrać potwierdzenie złożenia wniosku.
Bilet można odwiesić na dwa sposoby:
- zgłaszając odwieszenie ważności biletu za pośrednictwem strony zawieswkm.wtp.waw.pl/odwies
- osobiście w dowolnym Punkcie Obsługi Pasażera ZTM.
Należy jednak pamiętać, że odwieszenie ważności biletu za pośrednictwem platformy internetowej nie powoduje automatycznego przekodowania zawieszonej liczby dni na inny termin na SWKM lub innym nośniku zaakceptowanym przez ZTM. Taka operacja możliwa jest wyłącznie w dowolnym Punkcie Obsługi Pasażerów ZTM.
Bilet należy zawiesić bezpośrednio z aplikacji mobiWAWA. Wystarczy wejść w szczegóły aktywnego biletu i użyć opcji „Zawieś bilet”.
Bilet należy odwiesić bezpośrednio w aplikacji. Wystarczy wejść w szczegóły aktywnego biletu i użyć opcji „Odwieś bilet”. Zawieszony okres ważności biletu zostanie automatycznie dodany.
Nie można. Okres zawieszonego biletu to zakres dat ściśle wskazujący jego początek i koniec, który Pasażer zgłasza poprzez dedykowane strony lub osobiście w Punkcie Obsługi Pasażerów.
Tak. W każdej chwili możliwe jest zakodowanie nowego biletu. Należy jednak pamiętać, że po odbiór zawieszonego biletu należy zgłosić się do Punktu Obsługi Pasażerów w terminie 6 miesięcy od dnia zgłoszenia jego odwieszenia, a w przypadku braku zgłoszenia odwieszenia, w terminie 6 miesięcy od dnia następującego po dacie wygaśnięcia ważności zawieszonego kontraktu.
W momencie zgłoszenia się do Punktu Obsługi Pasażerów, karta miejska powinna być pusta, bądź powinien być wgrany ten sam rodzaj i typ biletu, który został zawieszony.
Nie można. Zgłoszenie odwieszenia ważności biletu dokonywane jest za pośrednictwem środków komunikowania na odległość w postaci dedykowanej platformy pod adresem: https://zawieswkm.wtp.waw.pl/odwies lub osobiście w dowolnym Punkcie Obsługi Pasażerów ZTM.
Nie jest możliwe wgranie zawieszonego biletu poprzez przyłożenie karty do kasownika bądź bramki metra. Po odbiór zawieszonego biletu należy zgłosić się do dowolnego Punktu Obsługi Pasażerów.
Zawieszone dni należy odebrać w terminie 6 miesięcy od dnia zgłoszenia jego odwieszenia, a w przypadku braku zgłoszenia odwieszenia, przekodowanie możliwe jest w terminie 6 miesięcy od dnia następującego po dacie wygaśnięcia ważności zawieszonego kontraktu. W przypadku braku zgłoszenia się do Punktu Obsługi Pasażerów ww. terminie, niewykorzystana część biletu przepada.
Okazanie do kontroli biletowej zawieszonego biletu skutkuje:
- utratą możliwości zakodowania niewykorzystanej liczby dni zawieszonego biletu,
- utratą możliwości ubiegania się o zwrot kwoty odpowiadającej niewykorzystanym dniom zawieszonego biletu