Jak żyć bez 175?
Zapowiedziana przez ZTM likwidacja linii 175 spotkała się z dużym niezadowoleniem ze strony części pasażerów. Jej kasacja jest częścią dużego pakietu zmian w komunikacji autobusowej, które wynikają wprost z trudnej sytuacji ekonomicznej, w jakiej znalazła się warszawska komunikacja miejska. Pasażerom 175 podpowiadamy z jakich połączeń i środków transportu będą mogli korzystać po jej likwidacji.
Linia 175, która kursuje do Lotniska Chopina jest w świadomości niektórych pasażerów najlepszym sposobem dotarcia po portu lotniczego. Tak było tylko do końca maja ubiegłego roku. 1 czerwca lotnisko zostało połączone z centrum Warszawy linią kolejową. Do Lotniska Chopina dojeżdżają pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej i Kolei Mazowieckich. I to właśnie pociąg jest obecnie najwygodniejszym środkiem komunikacji w drodze na lotnisko. W pociągu o wiele łatwiej można przewieźć duże bagaże, co jest bardzo istotne dla osób dojeżdżających do portu lotniczego. Pociąg nie jest też podatny na utrudnienia w ruchu drogowym, nie stoi w korku. Jest również w stanie przewieźć znacznie większą liczbę pasażerów niż autobus. Pociągi dysponują wciąż rezerwą wolnych miejsc, dzięki czemu bez problemów będą w stanie przejąć pasażerów linii 175. Nie ma więc potrzeby, by połączenie kolejowe było nadal dublowane przez autobusy.
Likwidacja linii 175 wcale nie oznacza tego, że lotnisko nie będzie obsługiwane przez autobusy. Oprócz pociągów SKM (linie S2 i S3) oraz KM (linia KML) będą do niego docierały w dalszym ciągu linie: 148, 188 oraz 331.
Warto dodać, że w związku z likwidacją 175 wprowadzone zostaną jeszcze drobne korekty tras dwóch innych linii. Wynika to stąd, że układ linii komunikacyjnych w Warszawie stanowi system naczyń połączonych. Likwidacja jednej linii pociąga za sobą konieczność wprowadzenia zmian, które pozwoliłyby ją zastąpić. Dlatego linia 128 zostanie skierowana na trasę prowadzącą przez Trakt Królewski do pl. Piłsudskiego. Będzie kursowała ulicami:
128 – SZCZĘŚLIWICE – … – Aleje Jerozolimskie – Nowy Świat – Krakowskie Przedmieście – Królewska – pl. Piłsudskiego – Focha – PL. PIŁSUDSKIEGO (powrót: Moliera – Senatorska – Miodowa – Krakowskie Przedmieście).
Tym samym zastąpi na Trakcie Królewskim likwidowaną linię 175 i będzie kursowała w godzinach szczytu częściej niż obecnie. Zapewni także niezawodne i bezpośrednie połączenie kampusu Uniwersytetu Warszawskiego na Ochocie z kampusem centralnym UW.
Żeby jednak się tak stało musi zostać wycofana z Powiśla. I tutaj „na ratunek” przychodzi pasażerom linia 127, której trasa zostanie wydłużona przez Powiśle (ul. Książęca i Ludna) do Mariensztatu. Pozwoli to nie tylko na zastąpienie linii 128, ale również na znaczną poprawę oferty komunikacyjnej na Powiślu. Jej nowa trasa będzie następująca:
127 – NOWE WŁOCHY – … – pl. Trzech Krzyży – Książęca – Ludna – Solec – Dobra – MARIENSZTAT (powrót: Dobra – Nowy Zjazd – Wybrzeże Kościuszkowskie – Karowa – Dobra).
Pasażerowie, którzy obecnie korzystają z linii 175 w połączeniach między Traktem Królewskim a centrum, będą po jej likwidacji mogli korzystać z linii 128. Ale nie tylko. Będą także mogli podróżować nową linią 518, która połączy centrum z Nowodworami. Połączenie Mariensztatu z Al. Jerozolimskimi zapewni linia 127 na wydłużonej trasie.
Osoby przemieszczające się linią 175 między centrum a ul. Żwirki i Wigury będą mogły korzystać w dalszym ciągu z linii autobusowych 128 i 504. Ponadto będą mogły też korzystać, tak jak i obecnie, z linii 188, której trasa pokrywa się z trasą linii 175 między lotniskiem a pomnikiem Lotnika. Korzystając z linii 188 można dojechać m.in. do stacji metra Politechnika. Umożliwia również połączenie z ważnymi ciągami komunikacyjnymi jak ul. Marszałkowska oraz Al. Ujazdowskie, czyli zapewnia tym samym wygodne połączenie z centrum miasta.