Uwaga na zmiany w układzie linii autobusowych
W związku z koniecznymi oszczędnościami, zmienił się układ linii autobusowych w Warszawie. W ostatecznym projekcie ZTM uwzględnił najczęściej powtarzające się postulaty pasażerów.
Dla przypomnienia – pierwszą wersję projektu zmian ZTM przedstawił opinii publicznej pod koniec marca. Przyczyną ich wprowadzenia jest ograniczenie wydatków w budżecie miasta na komunikację miejską. Planując ich wprowadzenie ZTM chciał przede wszystkim zminimalizować utrudnienia dla pasażerów. By go osiągnąć przyjęte zostały twarde założenia. Nie były w ogóle brane pod uwagę jakiekolwiek ograniczenia w relacjach tzw. „kluczowych”, czyli takich, w których porusza się największa liczba pasażerów. Zamiast tego podjęto decyzję o ograniczeniu oferty na liniach dublujących komunikację szynową. Warto przypomnieć, że takie działanie przewiduje również obowiązująca w Warszawie „Strategia zrównoważonego rozwoju systemu transportowego Warszawy do 2015 roku i na lata kolejne”. Według tego dokumentu, dominującą rolę w systemie transportowym miasta ma pełnić transport szynowy (metro, kolej, tramwaje), który jest nie tylko najbardziej wydajny, ale także ekologiczny. Autobusy mają go jedynie uzupełniać. Autobusy powinny być podstawowym środkiem transportu jedynie tam, gdzie nie ma dostępu do komunikacji szynowej. Ograniczana będzie także oferta na tych liniach, które cieszą się najmniejszym zainteresowaniem pasażerów.
Koniecznie trzeba wspomnieć, że w ostatecznym projekcie zmian autobusowych uwzględnione zostały liczne postulaty pasażerów komunikacji miejskiej, władz dzielnic, radnych oraz środowisk osób niepełnosprawnych. Przeprowadzone dodatkowe analizy, uwzględniające te postulaty wykazały możliwość utrzymania m.in. linii 175 i linii 521 na trasie do Szczęśliwic.
Linia 102
Została połączona z linią 151 i kursuje na trasie: PKP OLSZYNKA GROCHOWSKA – … – Królewska – Grzybowska – Siedmiogrodzka – Skierniewicka – Wolska – Płocka – MŁYNÓW
Linia 115
Jej trasa została skorygowana. Została połączona z linią 215, wycofana z Pragi Południe i skierowana do Rembertowa. Na odcinku Marysin Wawerski – Praga -Południe została zastąpiona przez linie 173 i 315.
Jej nowa trasa: ALEKSANDRÓW – … – Kościuszkowców – Korkowa – Wspólna – zawrotka przy ul. Brata Alberta – Wspólna – Szosowa – Grzybowa – al. Komandosów – Ilskiego – Marsa – Cyrulików – al. Chruściela – al. Sztandarów – MOKRY ŁUG
Linia 117
Linia została wycofana z Mokotowa i Wilanowa i skrócona do relacji Gocław – Dw. Centralny. Pozwoliło to wyeliminowanie nieregularności kursowania na poprzedniej długiej trasie. Zmieniła również trasę na os. Gocław gdzie zastąpiła linię 151. Na Mokotowie została zastąpiona przez linię 168 a w Wilanowie przez 317.
Jej nowa trasa: GOCŁAW – Jugosłowiańska – Meissnera – Bora–Komorowskiego – … – Al. Jerozolimskie – Emilii Plater – DW. CENTRALNY.
Linia 121
Linia kursuje we wszystkie dni tygodnia w ograniczonych godzinach.
Linia 127
Jej trasa została wydłużona. Linia została skierowana na Powiśle (w zamian za wycofaną stamtąd linię 128). Pozwoliło to na poprawę komunikacji na Solcu.
Nowa trasa linii: NOWE WŁOCHY – … – pl. Trzech Krzyży – Książęca – Ludna – Solec – Dobra – MARIENSZTAT (powrót: Dobra – Nowy Zjazd – Wybrzeże Kościuszkowskie – Karowa – Dobra).
Linia 128
Jej trasa została zmieniona. Linia została wycofana z Powiśla i Mariensztatu, gdzie została zastąpiona przez linię 127 i skierowana na Trakt Królewski. Dzięki temu uzupełnia linię 175 w Centrum i na Ochocie.
Jej nowa trasa: SZCZĘŚLIWICE – … – Aleje Jerozolimskie – Nowy Świat – Krakowskie Przedmieście – Królewska – pl. Piłsudskiego – Focha – PL. PIŁSUDSKIEGO (powrót: Moliera – Senatorska – Miodowa – Krakowskie Przedmieście).
Linia 130
Z powodu małego wykorzystania na całej trasie linia została zlikwidowana. W zamian, na Górny Mokotów została skierowana linia 195.
Linia 140
Została połączona z linią 156 w jedną linię (o numerze 156) kursującą między stacją metra Młociny a Dworcem Wschodnim.
Linia 151
Linia została zlikwidowana, gdyż była bardzo słabo wykorzystywana na całej swojej trasie. Relacje obsługiwane przez linie zostały zastąpione przez linie: 102 i 117.
Linia 154
W wybranych kursach (poza godzinami kursowania nowej linii 320) linia podjeżdża do pętli FORT RADIOWO
Linia 156
Została połączona z linią 140 i kursuje w relacji: Metro Młociny – Dw. Wschodni/Kijowska z częstotliwością co 30 minut.
Nowa trasa linii: METRO MŁOCINY – … – św. Wincentego – Borzymowska – trocka – Pratulińska – Handlowa – Ossowskiego – Barkocińska – Myszkowska – Gorzykowska – Radzymińska – gen. Rozwadowskiego – Księcia Ziemowita – Naczelnikowska – Radzymińska – Ząbkowska – Targowa – Kijowska – DW. WSCHODNI (KIJOWSKA)
Linia 168
Zmieniła swoją trasę. Została skierowana do pętli Spartańska. Tym samym na Mokotowie zastąpiła linię 117. Zastąpiła także linię 318 w relacji lokalnej (połączenie Instytutu Reumatologii z linią metra).
Jej nowa trasa: WITOLIN – … – Rakowiecka – al. Niepodległości – Madalińskiego – Wołoska – Woronicza – SPARTAŃSKA
Linia 175
Linia kursuje rzadziej – co 15 minut w godzinach szczytu i co 20 minut w pozostałych porach.
Linia 176
Linia kursuje rzadziej w godzinach szczytu.
Linia 178
Linia kursuje w ograniczonych godzinach.
Linia 195
Linia kursuje na trasie zmienionej. Została skierowana na Górny Mokotów gdzie zastąpiła linię 130. Kursuje z częstotliwością co 30 minut.
Nowa trasa linii: NATOLIN PŁN. – Płaskowickiej – Roentgena – Pileckiego – Herbsta – Romera – … – Dolina Służewiecka – św. Bonifacego – Sobieskiego – Dolna – Puławska – Rakowiecka – al. Niepodległości – Madalińskiego – św. Andrzeja Boboli – Rakowiecka – Łowicka – RAKOWIECKA – SANKTUARIUM (powrót: RAKOWIECKA – SANKTUARIUM – Łowicka – Madalińskiego – al. Niepodległości – … – NATOLIN PŁN.
Linia 202
Z powodu małego wykorzystania linia została zlikwidowana. Relacje przez nią obsługiwane zostały przejęte przez inne linie.
Linia 210
Z powodu małego wykorzystania na całej trasie linia została zlikwidowana.
Linia 215
Została połączona z linią 115.
Linia 220
Linia została przekształcona w linię okresową 320 kursującą tylko w dni powszednie. W weekendy obsługę transportową pętli Fort Radiowo zapewniają wybrane kursy linii 154.
Linia 222
Jej trasa została skorygowana. Linia została skierowana do ul. Bielańskiej. Jej nowa trasa: SPARTAŃSKA – … – Krakowskie Przedmieście – Senatorska – pl. Bankowy – al. Solidarności – BIELAŃSKA (powrót: Bielańska – Senatorska).
Linia 225
Linia została przekształcona w okresową 325 kursującą tylko w dni powszednie.
Linia 228
Linia została zlikwidowana. Relacje przez nią obsługiwane są realizowane przez linię 172
Linia 302
Z powodu małego wykorzystania linia została zlikwidowana. Relacje przez nią obsługiwane zostały przejęte przez inne linie.
Linia 306
Jej trasa została skrócona. Linia została wycofana z Ursynowa.
Nowa trasa linii: INSTALATORÓW – Grójecka – al. Krakowska – 1 Sierpnia – Żwirki i Wigury – Bennetta – Narkiewicza – Wirażowa – Poleczki – Osmańska – OSMAŃSKA–DHL
Linia 311
Linia kursuje rzadziej w godzinach szczytu.
Linia 317
Jej trasa została zmieniona. Linia została wycofana ze Stegien i skierowana do Wilanowa (w zamian za wycofaną stamtąd linię 117).
Jej nowa trasa: P+R AL. KRAKOWSKA – … – Dolina Służewiecka – al. Wilanowska – Przyczółkowa – WILANÓW
Linia 318
Z powodu słabego wykorzystania linia została zlikwidowana.
Linia 320
Linia kursuje w zastępstwie za linię 220 wyłącznie w dni robocze. Została skierowana od pętli Groty do pętli Fort Radiowo Linia ta także realizuje lokalną relację (dowóz do szkoły) w zastępstwie za likwidowaną linię 410.
Trasa linii: GROTY – Hubala – Dobrzańskiego – Bolimowska (powrót: Bolimowska – Spychowska – Hubala – Dobrzańskiego) – Kocjana – Kaliskiego – Radiowa – FORT RADIOWO
Linia 325
Kursowała na obecnej trasie linii 225 w dni robocze.
Linia 410
Linia była słabo wykorzystywana. Ponadto na większości swojej trasy dublowała inne, mocne linie autobusowe jak 171, 190 czy 520. Dlatego została zlikwidowana. Została zastąpiona przez linie 149 i 320, które umożliwiają przesiadki do linii kursujących do innych dzielnic Warszawy, a także zapewniają realizację połączeń lokalnych na Bemowie.
Linia 422
Została wycofana z Bemowa i skrócona do relacji Miasteczko Wilanów – Dworzec Centralny. Stała się linią kursującą wyłącznie w rozszerzonych godzinach szczytu (z częstotliwością co 15 minut). W pozostałych godzinach al. Rzeczypospolitej jest obsługiwana przez linię 217.
Linia 503
Została podzielona na dwie linie: 503 w relacji NATOLIN PŁN. – KONWIKTORSKA i linię 518 w relacji NOWODWORY – EMILII PLATER. Pozwoliło to na wyeliminowanie nieregularnego kursowania na poprzedniej długiej trasie.
Trasa linii 503: NATOLIN PŁN. – … – Bonifraterska – Międzyparkowa – Słomińskiego – Szymanowska – Zakroczymska – Konwiktorska – KONWIKTORSKA (powrót: Konwiktorska – Bonifraterska)
Linia 510
Z powodu dublowania linii tramwajowych (na odcinku 6 kilometrów) linia została zlikwidowana. Relacje obsługiwane przez linię 510 zostały przejęte przez inne linie, m.in. 17, 37 i 518.
Linia 518
Nowa całotygodniowa linia która została uruchomiona w zastępstwie za linię 503 (skróconą do relacji KONWIKTORSKA – NATOLIN PŁN.) i linię 510.
Jej trasa: NOWODWORY – Światowida – Świętosławskiego – Świderska (powrót: Świderska – Mehoffera – Światowida) – Porajów – Myśliborska – Światowida – Modlińska – most Grota-Roweckiego – Wisłostrada – Krasińskiego – pl. Wilsona – Mickiewicza – Andersa – Muranowska – Bonifraterska – pl. Krasińskich – Miodowa – Krakowskie Przedmieście – Nowy Świat – Aleje Jerozolimskie – Emilii Plater – EMILII PLATER
Linia 519
Podstawowo linia została skrócona do Wilanowa i kursuje na trasie: DW. CENTRALNY – … – al. Wilanowska – Przyczółkowa – WILANÓW. Co pół godziny linia ma jednak kursy wydłużone do Powsina (w okresie letnim w weekendy przewidziane są dodatkowe kursy).
Linia 521
Linia została na obecnej trasie do Szczęśliwic. Kursuje jednak co 30 minut. Dodatkowo, w godzinach szczytu, są uruchamiane kursy skrócone z Falenicy do Wiatracznej.
Linia 740
Linia, w zamian za linię 202 została skierowana jednokierunkowo przez ulice: Tarnogórską i Tużycką.
Jej nowa trasa: TARGÓWEK – Trocka – Radzymińska – Tarnogórska – Tużycka – Radzymińska (powrót bezpośrednio ul. Radzymińską) – NADMA.
Linia 741
Linia została skierowana do pętli Nowodwory, realizując relację lokalną w zastępstwie za linię 302
Nowa trasa linii: CHOTOMÓW – … – Mehoffera – Hanki Ordonówny – Światowida – NOWODWORY.