Linia autobusowa 100 – Warszawski Transport Publiczny

Linia autobusowa 100

piktogram autobusu zabytkowego

Linia 100 to ponadgodzinny kurs na pokładzie ikarusa lub jelcza po warszawskich ulicach. To oferta dla wszystkich, którzy lubią przyglądać się miastu zza szyby autobusu, ale także cenią sobie zabytkowe wozy, które kiedyś codziennie wyjeżdżały na warszawskie ulice.

Trasa

Trasa linii 100: CENTRUM – Marszałkowska – Królewska – pl. Piłsudskiego – Senatorska – Miodowa – Świętojerska – Anielewicza – Karmelicka – Stawki – Muranowska – Konwiktorska – Sanguszki – Wybrzeże Gdańskie – Nowy Zjazd – most Śląsko-Dąbrowski – al. „Solidarności” – Targowa – al. Zieleniecka – most Poniatowskiego – Al. Jerozolimskie – Nowy Świat – pl. Trzech Krzyży – Al. Ujazdowskie – Bagatela – pl. Unii Lubelskiej – Marszałkowska – CENTRUM.

Na trasę linii 100 wyjeżdżają: jelcz z 1991 roku oraz ikarus z 1994 roku.

schemat Warszawskich Linii Turystycznych 2021

Rozkład jazdy

Linia kursuje od 1 maja do 26 września w soboty, niedziele i święta, od godz. 12.00 do 18.00.

Szczegółowy rozkład jazdy dostępny jest w zakładce Rozkłady jazdy.

Ceny biletów

W autobusach kursujących na linii 100 obowiązuje standardowa taryfa ZTM.

W pojazdach bez współczesnych kasowników, pasażerowie spotkają konduktorów z Klubu Miłośników Komunikacji Miejskiej. Ich rolą jest pomoc przy kasowaniu biletów jednorazowych w tradycyjnych „dziurkaczach”. Bilety krótko- i długookresowe kodowane na Warszawskiej Karcie Miejskiej prosimy skasować wcześniej w innym pojeździe lub bramce metra.

Dostępność dla osób z niepełnosprawnościami

Uwaga! Linię obsługują autobusy wysokopodłogowe.

Nota historyczna

„Setka” wróciła na warszawskie ulice w 2018 roku po kilkuletniej przerwie. Po raz pierwszy linia 100 pojawiła się w 1949 roku, kiedy to zastąpiła linię „O” okrążającą Śródmieście. O wyjątkowym charakterze „setki” przesądziło jej uruchamianie w dwóch wariantach: 100P i 100L – zgodnie z ruchem wskazówek zegara i przeciwnie do niego. Linia zaczynała i kończyła kursy na placu Unii Lubelskiej. W 1979 roku linię zlikwidowano. Odrodziła się w 2001 roku jako linia jednokierunkowa – autobusy wyruszały z placu Zamkowego i po okrążeniu Śródmieścia wracały w miejsce startu. Nowością był piętrowy MAN, sprowadzony z Berlina, który został skierowane do jej obsługi. W 2004 roku linię 100 zastąpiono linią 400, która kursowała na trasie Plac Zamkowy – Parku Kultury w Powsinie. Po raz kolejny zdecydowano się reaktywować „setkę” w 2007 roku. Tradycyjnie już krążyła po Śródmieściu zaczynając i kończąc kursy na placu Zamkowym. Po raz ostatni wyjechała w trasę w 2009 roku. Aktualnie linia kojarzona jest z przejażdżkami autobusami zabytkowymi.