Biletomaty
Zarząd Transportu Miejskiego nadal sukcesywnie rozwija sieć stacjonarnych automatów biletowych, natomiast standardem stało się już, że we wszystkich pojazdach (autobusy, tramwaje, pociągi SKM) zamontowane są biletomaty pojazdowe.
Przypominamy:
Brak możliwości kupna biletu w mobilnych automatach nie zwalnia pasażera z odpowiedzialności za przejazd bez ważnego biletu. Sprzedaż biletów w pojazdach jest jedynie uzupełnieniem stacjonarnej sieci sprzedaży.
Osoby korzystające z warszawskiej komunikacji miejskiej mają do dyspozycji automaty biletowe: stacjonarne i pojazdowe.
Stacjonarne automaty biletowe
Lokalizacje
Obecnie w Warszawie i sąsiadujących z nią miejscowościach ustawionych jest ponad 800 automatów biletowych. Większość znajduje się w Warszawie, przede wszystkim przy stacjach metra, przystankach kolejowych oraz węzłach przesiadkowych.
Jak wyglądają?
- biletomaty obsługiwane przez firmę Mennica Polska
- biletomaty obsługiwane przez firmę ASEC
- biletomaty obsługiwane przez firmę MERA
Prezentujemy krótki film instruktażowy dotyczący obsługi stacjonarnego automatu biletowego. Film, przygotowany przez firmę ASEC S.A. (jednego z operatorów tych urządzeń), w jasny i prosty sposób prezentuje – krok po kroku – budowę biletomatu, a także sposób zakupu biletu kartonikowego oraz kodowanego na Warszawskiej Karcie Miejskiej.
Wersje językowe instrukcji obsługi:
- polska
- angielska
- niemiecka
- rosyjska
- ukraińska
Sposób płatności
- gotówka
- karta płatnicza
Uwaga!
Stacjonarne automaty biletowe wydają resztę – nie trzeba mieć odliczonej kwoty!
Płatności należy dokonywać nominałami zbliżonymi do kwoty należnej za wybrane bilety. Automat sugeruje jakimi banknotami i monetami można płacić za transakcję.
Rodzaje sprzedawanych biletów
- wszystkie bilety kartonikowe (czasowe, jednorazowe przesiadkowe, krótkookresowe)
- bilety długookresowe imienne kodowane na Warszawskiej Karcie Miejskiej, karcie PKO BP, Elektronicznej Legitymacji Studenckiej i Elektronicznej Legitymacji Doktoranckiej
- bilet seniora
- dodatkowa możliwość przedłużenia ważności e-hologramu Karty Warszawiaka
Reklamacje
W przypadku reklamacji prosimy o kontakt z operatorem biletomatów:
- Mennica Polska S.A.
Centrum Obsługi Klienta – stacja metra Świętokrzyska lokal 1000E
godziny otwarcia: poniedziałek-piątek 9.00-17.00
telefon: +48 22 656 41 00 (w godz. 9.00-17.00)
e-mail: cok@strefa.waw.pl
- ASEC S.A.
Biuro Obsługi Klienta – stacja metra Centrum lokal 2009C
godziny otwarcia: poniedziałek-piątek 9.00-18.00
telefon: +48 22 620 01 00
infolinia: 801 789 405
wsparcie techniczne: 661 010 874
e-mail: bok@otieuropa.com
- Mera-Serwis SGL SP. z o.o. SK-A
ul. M. Langiewicza 16
05-825 Grodzisk Mazowiecki
telefon: +48 22 731 76 33
e-mail: reklamacje@mera-serwis.pl
Pojazdowe automaty biletowe
Lokalizacje
Biletomaty zlokalizowane we wszystkich pociągach Szybkiej Kolei Miejskiej, tramwajach i autobusach Warszawskiego Transportu Publicznego, za wyjątkiem autobusów na liniach „L”. Pojazdy, w których umieszczone zostały biletomaty, są oznaczone specjalnym piktogramem informującym o automacie biletowym oraz o sposobie płatności (tylko karta). Piktogram umieszczony jest zawsze przy drugich drzwiach, a w pociągu SKM przy drzwiach zlokalizowanych najbliżej automatu biletowego.
Piktogram informujący o biletomacie pojazdowym:
Jak wyglądają?
przykłądowy biletomat w pojeździe przykłądowy biletomat w pojeździe
Sposób płatności
- tylko karta płatnicza (także płatności typu PayPass)
Wersje językowe instrukcji obsługi:
- polska
- angielska
- niemiecka
- rosyjska
- ukraińska
Rodzaje sprzedawanych biletów
- bilety 20-minutowe
- bilety jednorazowe przesiadkowe (75- i 90-minutowe)
- bilety długookresowe imienne kodowane na Warszawskiej Karcie Miejskiej, Elektronicznej Legitymacji Studenckiej i Elektronicznej Legitymacji Doktoranckiej
- bilet seniora
- dodatkowa możliwość przedłużenia ważności e-hologramu Karty Warszawiaka
Uwaga!
Bilety 20-minutowe oraz jednorazowe przesiadkowe 75- i 90- minutowe sprzedawane w tych automatach biletowych są już skasowane i ważne od chwili zakupu. Na biletach tych znajduje się nadrukowany QR kod, który umożliwia skorzystanie z podróży pociągami metra (oprócz odcinka centralnego II linii metra na wszystkich pozostałych stacjach znajduje się przynajmniej 1 bramka wyposażona w czytnik QR kodu). W przypadku, jeżeli bramki nie są wyposażone w czytniki kodów 2D należy pobrać bezpłatną wejściówkę. Wejściówki dostępne są w Punktach Obsługi Pasażerów ZTM lub w dyspenserach na stacjach. Wejście na peron metra umożliwiają również windy zlokalizowane na stacjach metra lub oznakowane wejścia awaryjne.
Reklamacje
W przypadku reklamacji prosimy o kontakt z Punktem Obsługi Pasażerów ZTM lub przez nasz formularz kontaktowy bądź pod numerem infolinii miejskiej 19115 (24h)
Kontakt do operatorów biletomatów:
- Miejskie Zakłady Autobusowe (numery boczne 1000-8999)
telefon: +48 22 724 40 99 (poniedziałek-piątek 8:00-18:00)
e-mail: skargi@mza.waw.pl - Komunikacja Miejska Łomianki (numery boczne 7xx)
e-mail: operator@spo.com.pl - PKS Grodzisk Maz. (numery boczne 93xx)
e-mail: info@pksgrodzisk.com.pl - Mobilis (numery boczne (92xx, 95xx, 98xx)
e-mail: info@mobilis.pl - Arriva Bus Transport Polska (numery boczne 94xx)
e-mail: info@arrivabus.pl - Michalczewski Sp. z o.o. (numery boczne 96xx)
e-mail:sekretariat.waw@michalczewski.pl - Tramwaje Warszawskie
e-mail: opinie@tw.waw.pl - Szybka Kolej Miejska
reklamacje można składać w Punktach Obsługi Pasażerów ZTM
lub bezpośrednio u kierownika pociągu.
Faktury za bilety
Fakturę za bilet zakupiony w automacie pojazdowym w autobusach MZA można otrzymać pisząc na adres e-mail: faktury@mera.org.pl.
Podając:
- datę zakupu biletu/ów oraz jeśli został/y skasowany/e to datę, godzinę i linię na której został/y skasowane (informacje widoczne po skasowaniu biletu)
- pełny numer seryjny biletu/ów
- nominał biletu/ów
- dane identyfikacyjne nabywcy (nazwa, adres, NIP)
W przypadku autobusów MOBILIS należy:
- wysłać skan Potwierdzenia Zakodowania Biletu na adres mail: info@mobilis.pl wraz z danymi do wystawienia faktury i dopisaną klauzulą „Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celu czynności związanych z wystawieniem faktury VAT” w treści maila
lub - dostarczyć oryginał Potwierdzenia Zakodowania Biletu do siedziby spółki mieszczącej się przy ul. Posag 7 Panien 8, na terenie zajezdni autobusowej Ursus osobiście w dni powszednie, w godz. 9.00-16.00, do pokoju nr 13.
Kupując bilety w autobusach Arriva fakturę można otrzymać na dwa sposoby:
- przesyłając skan potwierdzenia transakcji na adres mail: sekretariat.centrum@arrivabus.pl,
- przedstawiając potwierdzenie transakcji osobiście w siedzibie Oddziału Warszawskiego Arriva Bus Transport Polska Sp. z o. o. mieszącego się przy ulicy Płochocińskiej 33 w Warszawie od poniedziałku do piątku w godzinach 8.00 – 16.00.
Gotową fakturę przewoźnik przekazuje klientowi:
- przesyłając skan dokumentu drogą elektroniczną na wskazany przez pasażera adres mail,
- osobiście w siedzibie Oddziału Warszawskiego Arriva Bus Transport Polska Sp. z o. o. mieszącego się przy ulicy Płochocińskiej 33 w Warszawie od poniedziałku do piątku w godzinach 8.00 – 16.00.
Fakturę za bilet zakupiony w automacie w autobusach PKS Grodzisk Maz. można otrzymać na dwa sposoby:
- w siedzibie firmy w godz. 7-15 – adres siedziby:
Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej w Grodzisku Maz. Sp. z o.o.
ul. Chełmońskiego 33, 05-825 Grodzisk Mazowiecki - pisząc na adres e-mail: biletomat@pksgrodzisk.com.pl.
Fakturę za bilet zakupiony w automacie w autobusach Michalczewski można otrzymać pisząc na adres e-mail: sekretariat.waw@michalczewski.pl
Aby otrzymać fakturę za bilet z automatu w autobusie Komunikacji Miejskiej Łomianki należy przesłać skan potwierdzenia transakcji na adres mail: ksiegowosc@kmlomianki.info
Kupując bilety w tramwajach oraz pociągach Szybkiej Kolei Miejskiej fakturę można otrzymać przedstawiając oryginał Potwierdzenia Zakodowania Biletu w Punkcie Obsługi Pasażerów ZTM.