Karta ucznia
Karta Ucznia to Warszawska Karta Miejska uprawniająca do bezpłatnych przejazdów na obszarze 1. i 2. strefy biletowej warszawskiej komunikacji miejskiej w okresie nauki w szkole podstawowej. Dzięki niej można więc podróżować także autobusami linii strefowych, Szybką Koleją Miejską – poza granicami Warszawy, linii lokalnych „L” oraz – w ramach oferty „Wspólny bilet ZTM-KM-WKD” – pociągami Kolei Mazowieckich i Warszawskiej Kolei Dojazdowej na obszarze obowiązywania wspólnego biletu. Dzięki temu uczniowie mogą bezpłatnie poruszać się po aglomeracji warszawskiej, nie tylko w drodze do szkoły.
Karta Ucznia przysługuje:
- uczniom szkół podstawowych działających na terenie m.st. Warszawy, a także uczniom szkół artystycznych realizujących kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej działających na terenie m.st. Warszawy,
- uczniom szkół podstawowych zamieszkującym na terenie m.st. Warszawy, a także uczniom szkół artystycznych realizujących kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej zamieszkującym na terenie m.st. Warszawy.
Oznacza to, że do bezpłatnych przejazdów na podstawie Karty Ucznia, uprawnieni są zarówno uczniowie warszawskich szkół, jak i uczniowie mieszkający w Warszawie dojeżdżający do szkół poza granicami Warszawy.
Uprawnienie wgrywane jest maksymalnie na 8 lat.
Dla dzieci, które mieszkają na terenie Warszawy, a uczęszczają do szkół poza miastem, uprawnienia wgrywane są na bieżący rok szkolny, na podstawie ważnej legitymacji szkolnej z wpisanym numerem PESEL i adresem zamieszkania, a w przypadku braku legitymacji z powyższymi danymi, konieczne jest przedłożenie zaświadczenia ze szkoły potwierdzające naukę w danym roku szkolnym, wraz z podanym adresem zamieszkania ucznia oraz numerem PESEL.
Wnioski o wyrobienie lub przedłużenie uprawnień można składać:
- drogą elektroniczną, za pośrednictwem dedykowanego linku, który jest przekazywany przez szkołę,
- w tradycyjnej formie papierowej w szkole,
- bezpośrednio w stacjonarnych Punktach Obsługi Pasażerów (POP),
- poprzez Elektroniczny Punkt Obsługi Pasażerów (e-POP).
Jak otrzymać Kartę Ucznia
Wyrobić kartę bądź przedłużyć jej ważność można w kilku prostych krokach:
- wejdź na stronę internetową, której adres otrzymałeś/aś ze szkoły (pod warunkiem, że dana szkoła ma z ZTM podpisaną umowę w zakresie przetwarzania danych osobowych w projekcie realizacyjnym Karty Ucznia) i wybierz wniosek o przedłużenie bądź wyrobienie Karty Ucznia. Wypełnij wymagane pola, dodaj zdjęcie i wyślij wniosek. Na adres e-mail otrzymasz potwierdzenie złożenia wniosku, a później informację o rozpatrzeniu wniosku.
Przygotuj: numer obecnej Karty Ucznia (w przypadku wnioskowania o jej przedłużenie) oraz zdjęcie dziecka.
*Zdjęcie powinno być legitymacyjne, wykonane w orientacji pionowej na jednolitym, jasnym tle. Upewnij się, czy jest ono w odpowiednim formacie – JPG lub PNG, w minimalnej rozdzielczości 200 × 259 pikseli, a wielkość pliku nie przekracza 2 MB. Zdjęcie powinno być aktualne i wykonane w ciągu ostatnich sześciu miesięcy.
Po wyrobieniu, Karta przekazywana jest do szkoły, a o możliwości jej odbioru informuje pracownik placówki. - złóż wypełniony wniosek w formie papierowej w szkole dziecka (pod warunkiem, że dana szkoła ma z ZTM podpisaną umowę w zakresie przetwarzania danych osobowych w projekcie realizacyjnym Karty Ucznia) wraz ze zdjęciem legitymacyjnym w rozmiarze 3,5 × 4,5 cm.
Pobierz: Wniosek o wydanie Spersonalizowanej Warszawskiej Karty Miejskiej SWKM
Po wyrobieniu, Karta przekazywana jest do szkoły, a o możliwości jej odbioru informuje pracownik placówki. - bezpośrednio w Punkcie Obsługi Pasażerów.
Przygotuj:- zdjęcie dziecka
- ważną legitymacją szkolną z wpisanym numerem PESEL, a w przypadku braku legitymacji – z zaświadczeniem wydanym przesz szkołę, zawierającym:
- adres miejsca zamieszkania ucznia,
- informację o uczęszczaniu dziecka do szkoły w określonym roku szkolnym
- numer PESEL
- dokument potwierdzający tożsamość dziecka, a w przypadku uczniów obcokrajowców, którzy nie posiadają dokumentu potwierdzającego tożsamość, należy okazać dokument potwierdzający nadanie numeru PESEL.
Pobierz: Wniosek o wydanie Spersonalizowanej Warszawskiej Karty Miejskiej SWKM
- wejdź na stronę Elektronicznego Punktu Obsługi Pasażerów (e-POP) i wypełnij wniosek o wyrobienie Karty Ucznia.
Jako sposób odbioru karty możesz wskazać dowolny stacjonarny POP lub wybrać wysyłkę karty na wskazany we wniosku adres zamieszkania.
Wybierając opcję wysyłki karty na wskazany adres podczas wypełniania wniosku musisz wybrać termin spotkania online z pracownikiem ZTM. Spotkanie odbywa się za pośrednictwem aplikacji MS Teams. Po wysłaniu wniosku otrzymasz maila z prośbą o potwierdzenie wybranego terminu. Po kliknięciu w link potwierdzający dany termin, otrzymasz maila z linkiem do spotkania online. Na spotkaniu pracownik potwierdza dane osobowe Ucznia oraz podstawę nadania uprawnień (legitymację szkolną).
Na spotkanie w e-POP oraz wizytę w POP przygotuj:
- ważną legitymacją szkolną z wpisanym numerem PESEL, a w przypadku braku legitymacji – z zaświadczeniem wydanym przesz szkołę, zawierającym:
- adres zamieszkania ucznia,
- informację o uczęszczaniu dziecka do szkoły w określonym roku szkolnym,
- numer PESEL,
- dokument potwierdzający tożsamość dziecka, a w przypadku uczniów obcokrajowców, którzy nie posiadają dokumentu potwierdzającego tożsamość, należy okazać dokument potwierdzający nadanie numeru PESEL.
Wyrobiona Karta Ucznia będzie wysłana na wskazany we wniosku adres zamieszkania za pośrednictwem operatora Poczta Polska.
Wybierając odbiór karty w dowolnym Punkcie Obsługi Pasażerów, po zaakceptowaniu wniosku przez pracownika ZTM, otrzymasz maila z informacją, że wniosek został przyjęty i należy udać się do dowolnego POP w celu odbioru Karty.
Kartę Ucznia w POP otrzymasz od razu, po pozytywnej weryfikacji danych przez pracownika Punktu.
Duplikat karty
W przypadku konieczności wydania kolejnej karty (zagubienie, kradzież, uszkodzenie mechaniczne, brak czytelności Karty, zmiana danych osobowych) duplikat wydaje się bezpośrednio w Punktach Obsługi Pasażerów oraz w Elektronicznym Punkcie Obsługi Pasażerów (e-POP) po uiszczeniu opłaty dodatkowej w wysokości 14 zł. Odstąpienie od opłaty możliwe jest w sytuacji zmiany danych osobowych lub utraty czytelności karty pod warunkiem, iż minęły 2 lata od złożenia wniosku o jej wydanie oraz zwrotu do ZTM poprzedniej karty lub stwierdzenia przez pracownika ZTM uszkodzenia powstałego z winy producenta.
Duplikaty Kart Ucznia w POP i e-POP wydawane są na takich samych zasadach, jak wydanie pierwszej Karty Ucznia.
FAQ – Najczęściej zadawane pytania
Dzieci od urodzenia do 30 września w roku kalendarzowym, w którym kończą 7 lat mają uprawnienia do bezpłatnych przejazdów.
Karta Ucznia to uprawnienie przysługujące uczniom szkół podstawowych na zasadach określonych w obowiązującej Uchwale.
W przypadku dzieci po ukończeniu 7 r. ż z odroczonym obowiązkiem szkolnym, uprawnienia do bezpłatnych przejazdów, wydawane są na podstawie zaświadczenia wydanego przez placówkę, w której dziecko kontynuuje przygotowanie przedszkolne.
Tak. Karta Ucznia to Warszawska Karta Miejska o specjalnym nadruku. Tylko na takich kartach możliwe będzie wgranie uprawnień do bezpłatnych przejazdów dla uczniów.
Rodzice sami decydują, z której ulgi skorzysta dziecko.
W przypadku uczniów szkół podstawowych działających na terenie m.st. Warszawy można wnioskować o wydanie Karty Ucznia.
Jeśli któreś z dzieci ukończyło naukę w szkole podstawowej nadal można wnioskować o wydanie uprawnień dla dzieci z rodzin wielodzietnych posiadających czworo i więcej dzieci.
Należy wypełnić wniosek o wydanie Spersonalizowanej Warszawskiej Karty Miejskiej.
W przypadku wnioskowania o Kartę Ucznia w POP nie ma konieczności wypełniania wniosku – zostanie on wygenerowany z systemu przez pracownika POP.
Tak samo jak pozostali rodzice uczniów szkoły, rodzice „zerówkowiczów” proszeni są o wypełnienie wniosku, do którego należy dołączyć aktualne zdjęcie o wymiarach 3,5 x 4,5 cm (zdjęcie powinno być podpisane imieniem i nazwiskiem oraz numerem PESEL). Zdjęcie zostanie zwrócone.
Wnioski o Kartę Ucznia można składać drogą elektroniczną, za pośrednictwem dedykowanego linku, który jest przekazywany przez szkołę, jak również w tradycyjnej formie papierowej w szkole, bezpośrednio w Punktach Obsługi Pasażerów oraz poprzez Elektroniczny Punkt Obsługi Pasażerów (e-POP).
W momencie otrzymania Karty Ucznia, można dokonać zwrotu posiadanego aktualnie biletu długookresowego w każdym Punkcie Obsługi Pasażerów.
Jeśli któreś z dzieci ukończy naukę w szkole podstawowej nadal można wnioskować o wydanie uprawnień do biletu rocznego dla dziecka z rodziny posiadającej 3 dzieci na dotychczasowych zasadach.
Uprawnienie obowiązuje w całej komunikacji miejskiej organizowanej przez ZTM, w strefie 1. i 2., również w pociągach w ramach oferty „Wspólny Bilet ZTM-KM-WKD”, a także w liniach lokalnych typu „L”.
Rodzice decydują, z której ulgi skorzysta dziecko.
W przypadku uczniów szkół podstawowych działających na terenie m.st. Warszawy, a także uczniów szkół artystycznych realizujących kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej działających na terenie m.st. Warszawy ze stwierdzoną niepełnosprawnością można wnioskować o Kartę Ucznia lub pozostać przy dotychczasowych uprawnieniach.
Należy przy tym pamiętać, iż na podstawie orzeczenia o niepełnosprawności i dodatkowo okazanej legitymacji szkolnej, opiekun towarzyszący w podróży dziecku niepełnosprawnemu posiada uprawnienia do bezpłatnych przejazdów.
Nie, nie ma potrzeby zwracania karty. Zwrócić można aktywny bilet, który został na nią zakupiony.
Wniosek o wydanie kolejnej karty można złożyć w Punkcie Obsługi Pasażerów oraz poprzez Elektroniczny Punkt Obsługi Pasażerów (e-POP). Opłata za wydanie kolejnej karty wynosi 14 zł. Karta zagubiona zostanie zablokowana.
Uprawnienie przysługuje na czas nauki w szkole podstawowej, jest wgrywane na maksymalnie 8 lat.
Nie ma takiej konieczności. Zgodnie z obowiązującą Uchwałą dowodem bezpłatnych uprawnień jest Spersonalizowana Warszawska Karta Miejska wydana przez Zarząd Transportu Miejskiego.
Niestety nie. Dokumentem potwierdzającym uprawnienie do bezpłatnych przejazdów jest Karta Ucznia o specjalnym wzorze wydana przez Zarząd Transportu Miejskiego.
Wnioski o Kartę Ucznia można składać drogą elektroniczną, za pośrednictwem dedykowanego linku, który jest przekazywany przez szkołę (pod warunkiem, że dana szkoła ma z Zarządem Transportu Miejskiego podpisaną umowę w zakresie przetwarzania danych osobowych w projekcie realizacyjnym Karty Ucznia), jak również w tradycyjnej formie papierowej w szkole, bezpośrednio w Punktach Obsługi Pasażerów oraz w Elektronicznym Punkcie Obsługi Pasażerów (e-POP) umawiając się na spotkanie on-line.
Zachęcamy do wcześniejszego składania wniosków tak, aby dziecko mogło korzystać z bezpłatnych przejazdów od 1 września.
Tak. Uprawnienie do bezpłatnych przejazdów na obszarze 1 i 2 strefy biletowej warszawskiej komunikacji miejskiej jest ważne przez cały okres nauki w szkole podstawowej – nie dłużej jednak niż na okres ośmiu lat.
Tak, z Karty Ucznia mogą skorzystać wszyscy uczniowie warszawskich szkół podstawowych.
Na wniosku o wydanie Spersonalizowanej Warszawskiej Karty Miejskiej składanym za pośrednictwem szkoły należy wpisać „e-hologram”. Na tej podstawie uprawnienie zostanie przekodowane. W przypadku wnioskowania o Kartę Ucznia w POP, należy wypełnić wniosek o wydanie uprawnień Karty Młodego Warszawiaka.
Nie. Karta Ucznia jest dedykowana wyłącznie bezpłatnym uprawnieniom.
Nie. Uczniowie szkół podwarszawskich mieszkający w stolicy wnioskują o kartę indywidualnie w jednym z Punktów Obsługi Pasażerów lub Elektronicznym Punkcie Obsługi Pasażerów (e-POP).
W tym celu należy:
- zgłosić się do wybranego Punktu Obsługi Pasażerów wraz z:
- aktualnym zdjęciem ucznia,
- ważną legitymacją szkolną (na której wskazany jest adres zamieszkania ucznia i numer PESEL) lub
- zaświadczeniem wydanym przez szkołę (z podanym adresem miejsca zamieszkania ucznia oraz informacją o uczęszczaniu dziecka do szkoły w określonym roku szkolnym oraz numerem PESEL i dokumentem potwierdzającym tożsamość dziecka lub dokumentem potwierdzającym nadanie numeru PESEL.
- umówić się na spotkanie w Elektronicznym Punkcie Obsługi Pasażerów (e-POP) (wypełniając wcześniej wniosek on-line) oraz przygotować do wglądu:
- ważną legitymacją szkolną (na której wskazany jest adres zamieszkania ucznia i numer PESEL) lub
- zaświadczenie wydane przez szkołę (z podanym adresem miejsca zamieszkania ucznia oraz informacją o uczęszczaniu dziecka do szkoły w określonym roku szkolnym oraz numerem PESEL i dokumentem potwierdzającym tożsamość dziecka lub dokumentem potwierdzającym nadanie numeru PESEL.
Informacje dla szkół
Szkoły podstawowe na terenie Warszawy mogą wziąć udział w procesie wnioskowania i wydawania Kart Ucznia. Jest to wygodne rozwiązanie dla rodziców, którzy dzięki temu nie muszą udawać się do stacjonarnego Punktu Obsługi Pasażerów ZTM lub Elektronicznego Punktu Obsługi Pasażerów (e-POP), gdyż Kartę dla dziecka otrzymują w szkole.
Szkoła pośredniczy w procesie składania wniosków oraz wydawania Kart w następujący sposób:
- wnioskowanie:
- przekazanie rodzicom adresu strony internetowej, dzięki której mogą złożyć wniosek o Kartę (każda placówka ma indywidualnie przypisany adres) lub
- przyjęcie wniosku w wersji papierowej i przekazanie go do ZTM,
- wydawanie:
- przekazanie rodzicom/dzieciom otrzymanych z ZTM Kart oraz odesłanie potwierdzenia ich odbioru do ZTM.
Warunkiem podjęcia współpracy między szkołą a ZTM jest podpisanie umowy w zakresie przetwarzania danych osobowych.
Szczegółowe informacje można uzyskać wysyłając zapytanie na adres ztm@ztm.waw.pl.
FAQ – Najczęściej zadawane pytania
Na wniosku o wydanie spersonalizowanej Warszawskiej Karty Miejskiej należy wpisać e-hologram. Na tej podstawie zostanie przekodowane uprawnienie. Przypominamy, że termin ważności e-hologramu upływa z dniem 30 września, najszybciej i najprościej przedłużyć termin uprawnienia można w stacjonarnych oraz mobilnych automatach biletowych, bez konieczności wizyty w Punktach Obsługi Pasażerów.
Wnioski o wydanie Karty Ucznia mogą być składane w szkołach w terminach ustalonych przez szkołę. Zarząd Transportu Miejskiego zrealizuje wszystkie wnioski jakie zostaną przekazane ze szkół, bez znaczenia na termin ich dostarczenia do Zarządu Transportu Miejskiego.
Wnioski należy przekazywać osobiście bądź drogą pocztową do kancelarii w siedzibie Zarządu Transportu Miejskiego znajdującej się w Warszawie przy ul. Grochowskiej 316/320.
Wniosek o wydanie kolejnej karty należy złożyć w dowolnym Punkcie Obsługi Pasażerów, opłata za wydanie duplikatu wynosi 14zł. Karta zagubiona zostanie zablokowana. Proszę pamiętać o zabraniu aktualnego zdjęcia, ważnej legitymacji szkolnej dziecka, oraz dokumentu tożsamości.
Rodzice decydują, z której ulgi skorzysta dziecko. Można pozostać przy dotychczasowym uprawnieniu do bezpłatnych przejazdów.